Mitt sätt att jobba

"En resa i fantasin"

Jag bygger upp en bild med färg i olika tekniker (akryl, olja, tempera...) och i laserande skikt. Ibland limmar jag på silkespapper, gör olika avtryck eller strör lite sand i våt färg för att få struktur o liv i ytan. Jag börjar alltid förutsättningslöst utan att veta vad det ska bli. Länge ser det ut som ingenting. Jag vänder o vrider på bilden, lägger ut den på golvet och målar vidare. Det är roligt att experimentera och låta slumpen vara en ingrediens. En form får mig kanske att associera till en fågel. Så småningom växer en bild fram. Man kan kalla det ett slags inre bilder eller berättelser. Resan är vid sitt slut. Inspirerad blir jag bland annat av musik. Ofta hämtar jag nya tankar ur böcker från biblioteket.
Det viktiga är för mig att bli berörd.


onsdag 11 maj 2011

"Det påminner om snö" av Kristian Lundberg

Det påminner om snö
Det kommer så självklart
Det är först när du inte längre är här
som jag ser fältet av mörker breda ut sig
utanför fönsterrutan som musiken när den
kommer Strömmande
Det kommer så självklart
Du är enkel

1 kommentar:

  1. Den här vackra dikten som jag hittade i en diktsamling köpt på ett antikvariat passar så bra ihop med en målning som just blivit klar. Därför kommer jag döpa målningen till "Det påminner om snö".

    SvaraRadera