Mitt sätt att jobba

"En resa i fantasin"

Jag bygger upp en bild med färg i olika tekniker (akryl, olja, tempera...) och i laserande skikt. Ibland limmar jag på silkespapper, gör olika avtryck eller strör lite sand i våt färg för att få struktur o liv i ytan. Jag börjar alltid förutsättningslöst utan att veta vad det ska bli. Länge ser det ut som ingenting. Jag vänder o vrider på bilden, lägger ut den på golvet och målar vidare. Det är roligt att experimentera och låta slumpen vara en ingrediens. En form får mig kanske att associera till en fågel. Så småningom växer en bild fram. Man kan kalla det ett slags inre bilder eller berättelser. Resan är vid sitt slut. Inspirerad blir jag bland annat av musik. Ofta hämtar jag nya tankar ur böcker från biblioteket.
Det viktiga är för mig att bli berörd.


onsdag 2 juni 2010

Projektet "Sväva" Annie´s Gård 2010

                                                            "Nattsuddare" fritt broderi

Sväva
Längtan efter att bäras av något-en vind, en tro eller tilliten till mig själv...
Längtan efter att få släppa taget och hitta ett du.
Inspirerad av en vän som syr, började jag leta efter garner och
tygbitar i mina lådor och skåp. Jag hittade allt möjligt.
"Man tager vad man haver". Så satte jag igång med mitt första
försök att sy en bild. Så här blev den och jag kallar den
"Nattsuddare"
I den tysta natten när man tror att alla andra sover kan
tankarna ostört sväva iväg. Man kan följa en tanke från
början till slut. Något lossnar och jag kan se klart,
som att sväva.
Som konstnär tycker jag om att experimentera och använda
många olika tekniker. En drivkraft är att det är roligt att lära sig
nya saker. En annan kan vara att ha självkritik. Man vill alltid
överträffa sig själv. Ytterligare en drivkraft kan vara behovet av
att uttrycka sina känslor.
Att bli konstnär var från början en dröm.

2 kommentarer:

  1. Jag gav den till min dotter i studentpresent. Tror att hon kommer att gilla den. Vackert är viktigt. Naturen är vacker, himlen är vacker o vi är vackra som ett konstverk.

    SvaraRadera